Ret ikke andre når du ikke kender sandheden

Det er egentlig ret morsomt. Som du nok har bemærket, forsøger jeg ihærdigt at overholde landets færdselslove, fordi jeg vil gøre mit til at der ikke sker ulykker (hverken for mig selv eller andre).

I går var der så en billist, der holdt for rødt i højresvingsbanen, der kommenterede at jeg og andre cyklister holdt på venstre side af ham, fordi vi skulle ligeud.

Men selv om jeg forsøgte at forklare ham at det faktisk er tilladt (det havde jeg jo naturligvis undersøgt på forhånd), mente han nu nok at han vidste bedre end jeg og at jeg da bare kom med en dårlig undskyldning for at holde dér. Faktisk står der i §49 stk. 3 i lovbekendtgørelse nr 1100 af 08/11/2006 at:

“Såfremt en eller flere vognbaner ved afmærkning er forbeholdt de kørende, der skal svinge til højre, er det dog tilladt cyklisten at placere sig ved linjen mellem den nærmeste vognbane, som ikke er forbeholdt de højresvingende, og højresvingsbanen.”

Se det var jo morsomt at han forsøgte at belære mig om noget hvor loven faktisk siger det modsatte.

Reklamer

Om Henrik Rasmussen

See https://about.me/hrasmussen.dk
Dette indlæg blev udgivet i Trafik og tagget , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

36 svar til Ret ikke andre når du ikke kender sandheden

  1. nightrider siger:

    Man oplever utroligt mange der trafikalt belærende på et meget tyndt grundlag.

    Havde det ikke så ofte haft tragiske konsekvenser, ville det være morsomt.

    Men godt at se at der nogle der kender reglerne, ud over at det jo er almindelig sund fornuft at opholde sig på den modsatte side af hvor bilerne svinger hen.

  2. A-P siger:

    §27 stk. 4 er den jeg ofte oplever at folk ikke kan overholde, hverken cyklister eller fodgængere

  3. ankjer siger:

    Jeg ville ønske der var mange som du.
    Det er jo helt sikkert det bedste at gøre når man holder for rødt.
    Hvis man holder på højre side af den højresvingende bilist, tvinger man ham til at holde tilbage når det bliver grønt.
    Det er da ren logik.
    ankjer

  4. Martin siger:

    det gør jeg ofte da det både er nemmere for mig og bilisten

  5. per siger:

    hvem siger den pågældene bilist havde den fornødne uddanelse, læs kørekort.???

  6. Ubehage siger:

    Det er så typisk mennesker…

    Nogle gange kan man undre sig over, hvordan vi er nået så langt som vi er – med henblik på den uendelige dumhed vi alle går rundt med… 🙂

  7. Jesper siger:

    Det værste er efter min mening de (ofte bilister) der mener at de har RET til noget.
    Det kan f.eks. være at køre med 110 i midterste eller venstre bane på en motorvej.
    Men så vidt jeg ved, findes der ingen paragraffer om rettigheder i trafikken, kun forbud, påbud og tilladelser.

  8. Ole siger:

    Cyklister er de værste til at køre som gale. Kører selv på cykel og i bil. Cyklister kører over for rødt, kører på fortovet, kører over FODGÆNGERfelt, glemmer at vinke og give tegn, dårlig belysning, skifter fra den ene cykelsti til den anden,planter cyklen langt ude i krydset så lastbiler er lige ved at ramme dem (rødt for cyklist, og grøn pil for bilister), mange cyklister udsætter sig selv for fare..
    Bilister har selvfølgelig (desværre) også nogle dårlige vaner, men efter min mening, ikke så slemt som cyklister.

  9. Uffe siger:

    Der er da ikke plads til cykler på højre side af biler, der skal svinge til højre, for de kører selvfølgelig helt ind til kantstenen, sådan som loven foreskriver – holder der i forvejen en cykel, så bliver man bag den. Hvis flere kendte (og overholdt) loven, vel at mærke….

  10. Poul Andreasen siger:

    Kan du ikke ændre farverne på bloggen?
    Det er jo nærmest umuligt at læse hvid tekst på skrigegrøn baggrund …

    Mvh.

  11. Nikolaj siger:

    Problemet er jo slet ikke, om man kender reglerne eller ej … for der er altid nogle, der ikke kender dem. Næh problemet er, at folk ikke bruger deres sunde fornuft, og istedet maser sig frem, på det de mener er deres ret … koste hvad det vil.

    Tager man sydover, vil man opleve at trafikken faktisk afvikles ganske smidigt og med relativt få ulykker til følge, netop fordi man er vant til at tage hensyn. I Holland har en by for nyligt fjernet al lysregulering i en forsøgsordning. Trafikken afvikles nu hurtigere og med færre uheld.

    Andre steder må cyklister køre imod færdselsretningen i ensrettede gader, da de så naturligvis har mulighed for at reagere … de færreste har jo øje i nakken.

  12. Lars siger:

    Jo det er da det mest hensigtsmæssige/logiske, men som bilist tænker jeg også på, at det kan være temmelig generende/farligt med cyklister ude på selve kørebanen. Der skal man jo trods alt ud for at holde som foreslået.
    Næh, hvad der kan irritere mig er, når jeg holder og skal til højre, så er der mange cyklister der skal samme vej som jeg, men som undlader at række armen ud, og bare drejer. Så føler man sig lidt til grin ved bare holde der og glo – det er jo for cyklistens skyld man holder tilbage. Det skulle I måske lige tænke på kære cyklister. I øvrigt er jeg varm fortaler for, at der ved alle lyskryds er seperat højre/venste pil til bilister, det ville sikkert nedbringe antallet af ulykker betragteligt.
    Jeg har b.la set det i Holland, og det kunne sagtens indføres herhjemme.
    Hilsen Lars

  13. Tulle siger:

    Ja, ja, men som jeg plejer at sige, “Hvad hjælper det at du har ret hvis du ligger splattet under en bil”.

  14. Allan siger:

    Jeg er helt enig med dig. Nu er jeg selv betjent og lægger nok mærke til flere forseelser end en normal borger gør. De fleste trafikkanter har ingen respekt for de mindre “alvorlige” færdselsforseelser. Men det er skræmmende at tænke hvilke fatale og alvorlige konsekvenser disse forseelser kan få, hvis noget går galt. Og langt de flester, der færdes i trafikken kender alt for lidt til færdselsloven, og mange har heller ikke den sunde fornuft, desværre.

  15. Anonym siger:

    Det er sjovt som folk har ideer om hvilke trafikregler der gælder. Bare fordi de kører som de andre/som de plejer, er det jo netop ikke sikkert det rent faktisk er lovligt. Jeg håber den “dumme” bilist læser din blog! God vind på cykelstierne!

  16. Lars Axel Andersen siger:

    Det forudsætter selvfølgelig, at der ikke er en cykelsti, for så skal man som cyklist benytte denne.

  17. Ole siger:

    Faktisk har jeg gjort noget tilsvarende inde i København for nogle år tilbage. Det endte med (da jeg på samme måde svarede den belærende bilist, at jeg faktisk godt måtte holde hvor jeg holdt på cykel) at bilisten valgte at køre lige frem, op på cykelstien (hvor jeg nu oksede af sted), med en ung passager hængende ud af soltaget, som i det de kørte forbi mig, slog ud efter mig! Heldigvis var han flere meter fra, men det er da for vildt!

  18. Thomas siger:

    Hvis der er plads til det er det da en god ide at køre ud på venstre side. Da jeg tog kørekort, lærte jeg da så også at køre helt ind til kantstenen, for at holde cyklisterne bag bilen ved højresving, det er der ikke mange cyklicter der har forståelse for. Det bliver honoreret med bank på bilen, og til råb. Så der er jo som altid tåber i begge lejre. Men det er jo heldigvis de andre. ;-D

  19. Cykelist og bilist siger:

    Mange bilister bliver ligefrem irriteret over der færdes “bløde trafikanter” og hvor er det dog forfærdeligt hvis man skulle blive tvunget til at lette foden for speederen, så kommer man jo hele 10sek senere frem! Der burde helt ærligt ikke gå noget “af” folk fordi de lige skal give plads til andre. Men desværre er den danske bilist kultur ganske forfærdelig, der sker et eller andet med folk når de sætter sig ind bag et rat. Mange tror de er konge over “liv og død”. Ikke nok med det så er der et stadig stigende flertal der synes det er helt i orden at ligge og presse den foran kørende bilist helt op bagi, fordi vedkommende ikke lige kører den fart man synes der skal køres.
    “ER DU TUMPEN DER KØRER OP I RUMPEN?”.

    Skabe afstand, hold til højre, give plads, tage hensyn, eller bare venlighed i almindelighed er ikke ord danske bilister kender til.!!!

    Hidsighed, intolerance, magtbegær og egoisme passer bedre.

  20. woody siger:

    Hvornår lærer cyklister nu at cykle og billister at køre? Når en bil skal dreje til højre skal han holde så tæt som muligt på kantstenen og cyklisten som skal lige ud skal holde på VENSTRE siden af bilen. DET er rent logik for så er der ingen der kører i vejen for hinanden!! Prøv det, jeg gør det hverdag med stor succes!!

  21. Til A-P: Det er også min erfaring. Som du også er inde på gælder det også fodgængerne, som til tider har belært mig om at jeg skal holde tilbage, selv om der faktisk var et markeret areal særligt indrettet for buspassagerene. Loven synes ikke at beskrive at det skal være et markeret areal, blot et areal indrettet for dem. Så jeg går ud fra at et stort areal ved busstoppestedet er gældende. Men derfor kan man jo godt stoppe for buspassagererne alligevel.

  22. Til Per: Nej, det er jo ingen garanti. Det burde faktisk også gælde for cyklister (og fodgængere) at man skal have kørekort. Men jeg er ikke sikker på at det ville hjælpe i alle tilfælde, som du selv nævner.

  23. Til Ubehage: Min kollega fortalte mig at han så en en fodgænger slentre over for rødt i en fodgængerovergang, og da en bus dyttede, gik vedkommende provokerende tilbage ud foran bussen (formentlig for at få bussen til at bremse hårdt op med evt. sammenstød til følge). Det er da toppen af dumhed. Jeg har også tit undret mig over at folk ikke engang tager deres egen sikkerhed alvorligt. Som om de tror at de er usårlige.

  24. Til Jesper: Lige på sømmet. Det med at have ret til, det beskriver færdselsloven vist ikke noget om

  25. Frejalein siger:

    Hmm nu er jeg selv så gennemsyret af trafikmoral at jeg ville blive rød i hovedet af skam hvis jeg tænkte på at overtræde færdselsloven. Min oplevelse er at det er ligeligt fordelt med skyld blandt billister og cyklister i trafikken. Måske fordi selv samme cyklist ikke kender reglerne når han også sidder i bilen?

  26. Til Nikolaj: Det har du helt ret i. Jeg skrev nu også blot at jeg havde læst loven og at han belærte mig om det modsatte.

    Hensyn er i mange sammenhænge noget danskerne kunne bruge noget mere. Det er oftest “mig, mig, mig” mentaliteten. Og du har ret i at hvis vi blot tænkte os om og tog mere hensyn til andre, så ville det også være til gavn for os selv fordi det ville glide lettere og mere sikkert.

    Jeg er ikke sikker på at det, at køre mod færdselsretningen, er så hensigtsmæssigt, for jeg er somme tider ved at støde ind i andre cyklister, der pludselig dukker op, kørende modsat færdselsretningen på cykelstien. På den anden side, hvis det var legalt ville man nok være mere opmærksom på modsat-kørende cyklister.

  27. Til Lars: Tanken har strejfet mig en gang imellem, men jeg tror alligevel det er det sikreste at holde i venstre side af den højresvingende billist. Hvis man f.eks. holder bag en højresvingende billist (for at være mere sikker), er det ofte at der kommer endnu en billist, der skal til højre, og placerer sig på venstre side af cyklisten, og så er man lige vidt.

    Manglende tegngivning har også frustreret mig rigtig mange gange. Så sent som i dag kørte jeg bag en cyklist der satte farten længere og længere ned, for til sidst at stoppe helt. Havde hun bare markeret i god tid at hun havde til hensigt at stoppe, så kunne jeg have taget mine forholdsregler, set mig tilbage og kørt uden om hende. Nu skulle jeg vente til alle de andre cyklister havde passeret.

    Jeg tror faktisk at en del cyklister selv er skyld i de mange ulykker man hører om med f.eks. lastbiler der drejer til højre. Egentlig er det utroligt at der ikke sker flere ulukker end der gør.

    Er enig i din betragtning omkring grønne pile.

  28. Til Tulle: Korrekt. Men det var heller ikke for at få ret, men det at han rettede mig uden selv at have ret, jeg skrev om.

  29. Til Allan: Jeg tror desværre at en bedre kontrol er den eneste vej frem. Jeg blev også så glædeligt overrasket da det blev nævnt i TV Lorry at I ville gøre mere ud af kontrollen, men det blev vist ved snakken. Med de konstante ressourcenedskæringer vi er udsat for alle vegne, så kommer vi ikke så langt, og så er det mit indtryk at det alligevel tit er et problem at få folk dømt for noget. Ofte hører man at “sagen holder ikke i retten”, selv ved grove forbrydelser.

  30. Til Anonym: Tak skal du have.

  31. Til Lars Axel Andersen: Det har du ret i. Men det var lidt underforstået at der ikke var en sådan 🙂

  32. Kørelæreren siger:

    Det er da rart at se nogle følger op på data og forsøger at elve efter reglerne. Årsagen til misforståelserne er bla., at skolerne ikke underviser i trafikforhold, så de fleste skal gætte sig til reglerne. Bilisterne der har fået kørekort har i mange tilfælde valgt en meget billig løsning, hvor store dele af den lovpligtige undervisning er baberet væk. Myndighederne pålægger, men kontrollerer ikke om påbudt undervisning også er gennemført. Derfor vil I også opleve, at masser af billister kører rundt “med halv vind”, når det gælder trafikregler.

  33. Se det havde jeg faktisk ikke tænkt på. Jeg ved godt at der er meget for skolerne at lære børnene, men lige som det, på enkelte skoler, nu er blevet taget op at lære børnene om stress, så ville det da være en overordenlig god idé også at undervise dem i færdselsreglerne. Nogle af reglerne ændres godt nok med tiden, men så har de da en basisviden om de elementære, holde for rødt, ikke køre på fortovet eller over forgængerovergangen-regler m.v. Er der en politiker her? Forslag givet videre.

  34. Til Poul Andreasen: Jo da. Jeg har forsøgt med lidt af hvert, men gik i stå ved den grønne. Jeg forsøger med den med vejskilte (passer godt til indholdet :-))

  35. Bo1 siger:

    Hej Henrik, jeg har jo netop et indlæg på min gamle blog om mit syn på og ide til hvordan trafikundervisningen i folkeskolen skulle opdateres.

    Som Buschauffør er det sikreste for cyklister at blive bag en højresvingende bil, som jo netop bør holde helt til højre ved kantstenen.

    Nu er det jo sådan at de fleste cyklister kører frem foran og over for rødt, i fodgængerfeltet. Det er ulovligt.

    Gør man som du og andre, udsætter i jer for unødig risiko, selv om det er tilladt, bliv dog bag personbilerne eller Bussen og Lastbilen, de oser er argumentet utvilsomt, ja men ikke så meget som tidligere, og man behøver ikke holde lige i røven af dem.

    Cheers B:o)

  36. Hej Bo. Jeg giver dig fuldstændig ret i at man bør holde sig inde bag billister, for at undfå at komme i klemme. Og det praktiserer jeg også hvis jeg føler at det er for usikkert at køre op på siden, som jeg skriver i indlægget.

    Ja, billister, der skal til højre, skal holde så langt til højre som muligt, men det er altså virkelig meget begrænset hvor mange der overholder den regel.

    Du nævner at de fleste cyklister kører frem for- og over for rødt. Med din næste sætning føler jeg mig remt at den første, men som du ved fra mine øvrige indlæg (og indledningen i dette) har dette ikke på noget tidspunkt været tilfældet. Tvært imod.

    Du skriver at (formentlig mit) argument utvivlsomt er at de oser. Det er en forudfattet mening. De nye scoutere oser nu endnu mere, når de kører forbi og stinker flere minutter efter. Nej, jeg holder tit bag andre billister for at undgå at komme op på siden, blot med det resultat at efterfølgende billister kører op på siden af mig. Og hvor meget sikkerhed er der så? Endnu mindre idet man kommer i klemme mellem kantstenen og de højresvingende billister der uværeligt presser sig op på siden. Og så er det mere sikkert at køre på på venstre siden af den højresvindende billist. Yderligere er der det at man så dels skal vente på billisterne foran, der igen skal vente på de cyklister der kører højre om dem fordi de ikke selv holder til højre.

    Så uanset hvor meget man forsøger at opføre sig fornuftigt i trafikken, så kan man ikke undgå at komme ud i problemer. Og så er det bedste, efter min mening, at overholde loven og være fornuftig. Den eneste løsning jeg kan se for at undgå at udsætte sig for risiko, er ved at blive hjemme. Hvis man ikek lige får et fly i hovedet.

    Færdselsloven tillader at man holder i venstre side, og det må være ud fra en trafik-sikkerhedsmæssig vurdering – selv om der utvivlsomt også er politik i det. Man hører ikke om cyklister der er kommet til skade ved at holde i venstre side, kun om den der kommer i klemme i højre side.

    Der er en risiko ved alt, og det er om at opføre sig fornuftigt. Det mener jeg man gør ved at følge loven og køre efter forholdene. Mere kan man vel ikke gøre.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s