Inden du kan tage backup af dine filer, skal du vide hvor du har gemt filerne. Det ved du naturligvis godt, men for nogle kan det være lidt svært at vide hvor på computeren det er.
Computerens skrivebord
Hvordan finder du f.eks. frem til hvor på computeren skrivebordet er? Skrivebordet er det sted hvor du har din baggrund, når ingen programmer er startet. Måske har du sat et baggrundsbillede på og som regel har du nogle ikoner (dem du klikker på for at starte programmerne) på din computers skrivebord.
Filer, mapper er som en kommode
Filer gemmes i mapper, lige som du gemmer dine ting i skuffer f.eks. i kommonden. Tænk f.eks. på de gamle hængemapper på kontoret (de bruges såmænd stadig nogle steder). Hængemapperne hænger i nogle skuffer og de indeholder hver nogle papirer. Det er det samme med med filer. Filerne er gemt i nogle mapper, der igen kan være gemt i nogle andre mapper. Og skrivebordet er faktisk også en mappe et eller andet sted på computeren. Men det er nu generelt ikke så smart at gemme filerne på skrivebordet.
Forskelle i Windows versioner
Hvor skrivebordet er gemt afhænger lidt af hvilken WindowsTM version du har. Derfor kan jeg ikke komme ind på dem alle sammen, men i WindowsTM XP er det som regel på dit C: drev i mappen “skrivebord” der findes i mappen for dit brugernavn, der findes i mappen “Documents and Settings”. Dette benævnes “C:\Documents and Settings\xyz\Skrivebord” hvis du har brugernavnet xyz.
Eksemplerne fremover
I eksemplerne fremover vil jeg benytte mappen Dokumenter der findes under Start (den grønne knap nederst til venstre på skærmen). Mappen Dokumenter findes i mappen med dit rugernavn i mappen “Documents and Settings” på dit c-drev og er normalt benævnt C:\Documents and Settings\brugernavn\Dokumenter
I mappen Dokumenter findes mappen Billeder, mappen Musik og mappen Videoer. I alle mapper kan du både gemme mapper og filer, så der kan også være filer i mappen Dokumenter.
Så hvis vi antager dette, så vil dine filer ligge i disse mapper:
C:
Documents and Settings
brugernavn
Dokumenter
Billeder
Musik
Videoer
som benævnes
C:\Documents and Settings\brugernavn\Dokumenter\Billeder
C:\Documents and Settings\brugernavn\Dokumenter\Musik
C:\Documents and Settings\brugernavn\Dokumenter\Videoer
I mappen Billeder gemmer vi billederne “Mor”, “Far”, Søn”, “Datter” og “Mig”
I mappen Musik gemmer vi filerne “Min sang 1”, “Min sang 2” og “Min sang 3”.
I mappen Ferie gemmer vi “Min bedste ferie”
Disse vil jeg så bruge til vores backupper fremover.
WOW.
Du forstår virkelig kunsten at gøre noget simpelt og trivielt til en omstændelig og seriøst søvndyssende affære.
Når vi på jobbet er nødt til at formatere folks harddiske så har de fleste sørget for backup.
Man føler sig tilbage i 80’erne og Michale Karbo’s: Computer – Lær det selv.
Til Mephisto: Ja, for dig og mig er det meget simpelt. Jeg oplever sommetider at uanset hvor jeg starter, så er der enten dem der føler jeg taler ned til dem og samtidig er der andre der ikke forstår en brik.
Men jeg har flere gange været ude for at skulle fortælle, helt ned i de mindste detaljer, hvordan man gør. Og derfor inddeler jeg det i afsnit. Så hvis man ikke gider læse om alt det trivielle fra Adam og Eva, så kan de bare starte et andet sted.
Dette er beregnet på folk som ikke kender så meget til IT og computer brug. Til dem der sidder og spiller kabale, og siger “Øhh hvad” når man siger “en fil”. Det fremgår også af overskriften.
Jeg er tit blevet rost for min grundige fremgangsmåde, men også skældt ud for at tale ned til folk på samme tid. Jeg skriver til de første.
Jeg synes det er en ok måde,ellers er det svært for mange at finde ud af. Det var ofte et problem i pc starten,når man sad med et styresystem og bøgerne var lavet til et andet. Derfor synes jeg denen måde du her beskriver det vil kunne hjælpe alle der har svært ved det.Jeg hopper personlig på, når og hvis du engang kommer forbi office programmerne dem regner jeg ikke at bøvle med.,
Hej Tomcat: Tak skal du have.
I første omgang havde jeg nu egentlig blot tænkt mig at skrive om backup, for der findes vist ikke nogen billig-hæfter til dette emne, selv om det nok er nævnt i nogle af de andre om styresystemer m.v. Office er beskrevet i mange af de hæfter man kan købe hos Libris så dem vil jeg nok ikke komme ind på, ud over evt. i forbindelse med backup 🙂